Jak powstaje dom - etapy krok po kroku

Zamów bezpłatny katalog Domy Gotowe 21

Nasi architekci odpowiedzą na twoje pytania

  • 71 354 59 49
  •  
  • oraz: 883 909 409
Szukaj w serwisie

Znajdź projekty domów jednorodzinnych

Wybierz typ domuTyp domu:
Wybierz właściwości projektuPowierzchnia użytkowa
Dodatkowe atrybuty:
 

Etapy budowy domu krok po kroku

Jak powstaje dom? - rozmowa portalu Bankier.pl ze specjalistą z biura Lipińscy Domy.

Załóżmy, że inwestor zdecydował się na metodę gospodarczą. Posiada działkę, wybrał projekt i wywalczył pozwolenie na budowę. Co dalej, od czego zacząć budowę? Z pomocą ekspertów wyjaśniamy, jakie ekipy i w jakiej kolejności powinien zaplanować, żeby cały proces przebiegał nie tylko zgodnie ze sztuką, ale i w sprawnym tempie.

Malwina Wrotniak, Bankier.pl: Mówi się, że nad gruntownymi przygotowaniami do budowy domu możemy spędzić nawet pół roku. Dopiero wtedy czas na przysłowiowe wbicie pierwszej łopaty. Ale czy faktycznie wbicie łopaty będzie pierwszą operacją na placu budowy?

Wbrew pozorom wbicie łopaty wcale nie jest pierwszą czynnością na placu budowy. Na wstępie trzeba  ustalić, w którym miejscu na działce będzie stał budynek. Następnie ściąga się humus, czyli wierzchnią warstwę podłoża, a potem geodeta powinien wytyczyć obrys domu, po to, żeby wiedzieć, gdzie kopać pod fundamenty. Moim zdaniem dobrze jest również zamówić badanie geologiczne gruntu. Takie badanie kosztuje kilkaset złotych, co w skali budowy nie jest dużą kwotą, a dzięki temu dowiemy się, jakie są warunki gruntowe na działce.  Pozwoli to uniknąć przykrych niespodzianek, jak choćby wysoki stan wód gruntowych. Jeśli dookoła są już wybudowane domy, można po prostu o specyfikę gruntu podpytać sąsiadów.
Ważne jest również, że do obowiązków inwestora należy stworzenie zaplecza socjalnego dla pracowników.
Trzeba więc pomyśleć o zapewnieniu latryny, jakiegoś pomieszczenia (kontenera) do przebrania się lub składowania narzędzi. Jeśli na działce będą robione głębokie wykopy, trzeba je też oznaczyć.

Niektórzy rozpoczynają od ogrodzenia i zabezpieczenia działki, na której właśnie startuje budowa. To jedyne wskazane podejście? W jakich sytuacjach nie warto się spieszyć i można odłożyć to na później? Jak długo wówczas można zwlekać?

Jeśli dojazd do działki jest utrudniony, nie warto robić stałego ogrodzenia, bo może ono utrudnić dostawy materiałów, czy wjazd ciężkiego sprzętu. Lepiej pomyśleć o ogrodzeniu tymczasowym, które można łatwo zdemontować, a w przypadku jego uszkodzenia – straty nie będą wielkie.

Czy przed startem budowy warto ubezpieczyć dom w budowie?

Na to pytanie każdy inwestor musi sam sobie odpowiedzieć. Czasem to, czy ubezpieczyć budowę, zależy od umowy kredytowej zawartej z bankiem, bo zdarza się,  że jest to jeden z warunków otrzymania kredytu. Niektórzy zamiast ubezpieczenia wynajmują osobę do stróżowania, jeszcze inni ogradzają teren i placu budowy pilnuje pies.  

Czy warto ubezpieczyć wykorzystywany tam sprzęt i pracujących na budowie ludzi?

Ekipy budowlane powinny posiadać takie ubezpieczenia, ale w praktyce jest z tym różnie. A ponieważ to właściciel działki odpowiada za to, co się na niej dzieje – warto zabezpieczyć się przed przykrymi niespodziankami i odpowiednie ustalenia zawrzeć w umowie. Według mnie sporządzenie umowy jest sprawą absolutnie konieczną. Taki dokument  najlepiej  podpisywać z każdą ekipą, na każdy etap prac. W umowie warto określić nie tylko zakres, termin i cenę prac, ale też sposób odbioru przez inwestora poszczególnych prac, czas na ewentualne reklamacje, termin na naprawienie usterek itp. Mając w ręku dobrze sporządzoną umowę, inwestor czuje się bezpieczniej, a w przypadku ewentualnych sporów, łatwiej  jest je rozwiązać, choćby na drodze sądowej.

Które prace będą wykonywane odpowiednio po sobie (lub na zakładkę), zakładając, że dom jest murowany i chcemy doprowadzić go do stanu surowego zamkniętego? Będziemy wdzięczni za dość szczegółowe wymienienie ich.

Do stanu surowego zamkniętego większość prac powinna być wykonywana jedna po drugiej, bo na tym etapie często są one od siebie zależne. Złóżmy, że budujemy dom z użytkowym poddaszem. W tej sytuacji kolejność prac jest następująca: wykonanie płyty fundamentowej lub fundamentów z podłogą, wymurowanie ścian nośnych, wykonanie stropu, wykonanie więźby  i pokrycia dachowego. Ściany szczytowe domurowuje się, jak zostanie skończona więźba dachowa.  Jednocześnie z zakładaniem dachówek, można murować ścianki działowe na poddaszu. Jeśli będziemy chcieli stawiać działówki  na etapie wykonywania więźby – ekipy mogą sobie wzajemnie przeszkadzać.  Potem przychodzi czas na podjęcie decyzji, czy ocieplenie budynku zrobić jak już będzie prawie gotowy, czy wykonać je  jeszcze  na etapie stanu surowego zamkniętego. Uważam, że drugie rozwiązanie jest lepsze. W budynku  ocieplonym  na etapie stanu surowego zamkniętego  można spokojnie robić prace wykończeniowe nawet zimą. Warto dodać, że niewskazane jest ocieplanie domu przy bardzo wysokich, czy ujemnych temperaturach. Najlepszy czas to wiosna lub jesień. W przypadku domów energooszczędnych także zdecydowanie lepiej jest zrobić izolację na etapie stanu surowego zamkniętego. Wstawienie  okien i drzwi zamyka ten etap budowy.

Czy warto ufać ekipom, które twierdzą, że są specjalistami od wszystkich etapów?

I w tym wypadku warto zastosować  zasadę ograniczonego zaufania. Z pewnością są firmy, które działają bardziej kompleksowo, ale lepiej  to sprawdzić. Oczywiście można kierować się opiniami innych budujących na temat danego wykonawcy, poszukać opinii na różnych forach budowlanych, podpytać znajomych, ale najprostszy  sposób to – o ile jest taka możliwość, przyjrzenie się już wybudowanym przez niego domom. Fachowa firma, która wykonała dobrze zlecenie, na pewno bez problemu wskaże wcześniejsze realizacje, które są przecież swoistą wizytówką.

Które z pracujących na budowie podmiotów powinny mieć państwowe albo branżowe uprawnienia?

Na pewno inspektor nadzoru i kierownik budowy.

W jaki sposób inwestor może takie uprawnienia odpowiednio posprawdzać?

Istnieją Izby przynależności zawodowej, jak choćby Izba Inżynierów Budownictwa, czy Izba Architektów. Każdy członek takiej izby ma przydzielony numer uprawnień.  Dodatkowo osoby uprawnione np. do projektowania posiadają dokumenty potwierdzające swoje kompetencje (decyzja o stwierdzeniu przygotowania zawodowego).

Uznajmy, że wchodzimy w etap wykończenia domu w stanie surowym. Wydaje się, że tu obowiązuje już pełna dowolność w kwestii doboru kolejności ekip i prac. Chociaż doświadczenie tych, którzy budowę mają już są sobą pewnie podpowiadałoby, że wcale tak nie jest. Które prace należy w sztywny sposób ustawić w kolejności, a w przypadku których sekwencja nie ma znaczenia i nie wpływa na efekt końcowy?

Na tym etapie zupełnej dowolności jeszcze nie ma. Są prace, które najlepiej wykonać w pewnej ustalonej kolejności –  warto tak je tak zaplanować, żeby następny krok nie zniszczył wcześniejszego. Jak choćby położenie instalacji. Najpierw się je rozprowadza, a dopiero potem tynkuje ściany. Rozsądne jest zrobienie w pierwszej kolejności instalacji sanitarnych, a potem elektrycznych, bo kablem łatwiej ominąć rury, niż odwrotnie.  Co jeszcze? Dobrze jest wykonać najpierw tynki, a potem wylewki, co pozwoli nam uniknąć żmudnego zdrapywania tynku z podłóg. Grzejniki zawieszamy już po pomalowaniu ścian, schody drewniane montujemy także już po malowaniu.

Budowę domu rozpoczyna się od kwestii formalnych. Oficjalne zamknięcie budowy również wiąże się z jakimiś formalnościami?

Niestety tak. Trzeba zgłosić zakończenie budowy. Użytkowanie nowego budynku można zacząć, jeśli w okresie 21 dni od daty zgłoszenia zakończenia budowy urząd nie przedstawi zastrzeżeń lub uwag. Taka procedura dotyczy obiektów, wobec których nie jest wymagane pozwolenie na użytkowanie, a jedynie zgłoszenie zakończenia robót budowlanych. Informacja taka  zawarta jest w decyzji pozwolenia na budowę. Pozwolenie na użytkowanie budynku jest bardziej sformalizowanym trybem, w związku z czym obowiązkowe są odbiór i wizyta na budowie urzędnika z nadzoru budowlanego oraz wydanie decyzji administracyjnej w sprawie pozwolenia na użytkowanie. Trzeba pamiętać, że potwierdzenie z urzędu o możliwości użytkowania domu, niezbędne jest przy zameldowaniu, nadaniu numeru budynku, wpisaniu nieruchomości do ksiąg wieczystych i obniżeniu opłat za energię elektryczną z taryfy budowlanej na mieszkaniową. Ponadto w przypadku niektórych kredytów bankowych, takie urzędowe potwierdzenie może przyczynić się do obniżenia stopy procentowej od momentu wpisu w księdze wieczystej.

Dziękuję,
Malwina Wrotniak, Bankier.pl
m.wrotniak@bankier.pl

Copyright 2009 Lipińscy. Projekty domów jednorodzinnych. Polityka prywatności.

Promocja
zamów bezpłatny katalog
Okładka Bezpłatny Katalog
zamów bezpłatny katalog
[x]

X

Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych



  1. Administratorem Danych Osobowych (Administrator) jest: Lipińscy Domy Ludwika Juchniewicz-Lipińska, ul. Belgijska 69, 54-404 Wrocław, NIP 8941157784, REGON 020044418
  2. W Lipińscy Domy powołany został Specjalista ds. Ochrony Danych Osobowych, z którym można się kontaktować poprzez adres pocztowy Administratora lub adres elektroniczny: specjalistaodo@lipinscy.pl
  3. Cel przetwarzania danych osobowych oraz podstawa prawna przetwarzania:
    Administrator przetwarza dane osobowe na podstawie przesłanek wynikających z art. 6 Ogólnego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2016/679 w szczególności:
    1. w celu zawarcia, wykonania, rozwiązania umów lub innych czynności prawnych – w tym zakresie dotyczy to wszystkich czynności przygotowawczych poprzedzających zawarcie umowy, w tym analizy jak i czynności w procesie zawierania umowy, wykonywania lub rozwiązywania umowy lub inne czynności związane z umową (np. pełnomocnictwa), związane z obsługą klienta;
    2. w celu wykonania czynności stosownie do zgody udzielonej przez podmiot którego dane dotyczą;
    3. w celu wykonywania zadań w interesie publicznym w zakresie wynikającym z przepisów prawa;
    4. wykonania ciążących na Administratorze obowiązków prawnych np.: wystawiania i przechowywania faktur oraz dokumentów księgowych, udzielania odpowiedzi na reklamacje w terminie i formie przewidzianej przez prawo;
    5. ustalenia, obrony i dochodzenia roszczeń, co obejmuje sprzedaż wierzytelności innemu podmiotowi;
    6. tworzenia analiz, zestawień i statystyk na potrzeby wewnętrzne administratora;
    7. w pozostałych celach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, dochodzenia roszczeń z tytułu prowadzenia działalności oraz do wypełniania prawnie usprawiedliwionych celów Administratora, w tym sprzedaży i marketingu bezpośredniego.
  4. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednakże w celu zawarcia i realizacji umowy niezbędne.
  5. Rodzaje przetwarzanych danych osobowych: przetwarzane są dane zwykłe niezbędne do celów realizacji umowy. Administrator zastrzega sobie prawo przetwarzania danych sensytywnych zgodnie z art. 10 Ogólnego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r nr 2016/679 („dane o skazaniach”) tylko w ściśle określonych przypadkach tj. w sytuacjach skazania za przestępstwo na skutek którego pokrzywdzonym jest Administrator.
  6. Dane osobowe będą pobierane:
    1. bezpośrednio od osób z którymi Administrator zawiera umowy;
    2. z rejestru przedsiębiorców (obecnie Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) oraz z bazy Głównego Urzędu Statystycznego oraz podmiotów zbierających lub analizujących informacje o przedsiębiorcach w celu marketingowym oraz w celu tworzenia zestawień i analiz przez czas trwania umowy;
    3. z podmiotów obsługujących transakcje płatnicze w przypadku płatności bezgotówkowych;
  7. Dane osobowe będą przetwarzane:
    1. przez czas niezbędny do rozpatrzenia wniosku, przygotowania do wykonania danej czynności, a jeżeli umowa dojdzie do skutku przez czas jej trwania. W przypadku rozwiązania umowy Administrator będzie przechowywał dane przez czas określony możliwością dochodzenia roszczeń z tytułu umowy;
    2. do czasu cofnięcia zgody – w przypadku danych osobowych pozyskanych na podstawie zgody;
  8. Prawa osoby której dane są przetwarzane
    Każdy czyje dane są przetwarzane ma prawo do:
    1. żądania dostępu do swoich danych osobowych;
    2. sprostowania danych osobowych, gdy są niezgodne ze stanem rzeczywistym;
    3. usunięcia danych przetwarzanych, ograniczenia przetwarzania danych osobowych;
    4. wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania;
    5. cofnięcia wszystkich lub niektórych zgód dotyczących przetwarzania danych lub przetwarzania określonych danych.
    6. wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (od dnia 25 maja 2018r.), gdy uzna, iż przetwarzanie danych osobowych dotyczących Klienta narusza Ogólnego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2016/679 - o ile nie zachodzą przesłanki dalszego przetwarzania danych przez Administratora, w szczególności w związku z trwaniem celu przetwarzania.
  9. Odbiorcą danych mogą być:
    1. partnerzy współpracujący z Administratorem, wymienieni na stronie internetowej Administratora;
    2. podwykonawcy wspierający wykonanie naszych usług;
    3. podmioty świadczące usługi doradcze, konsultacyjne, audyt, pomoc prawną, podatkową, rachunkową, agencjom badawczym działającym na nasze zlecenie;
    4. podmioty nabywające wierzytelność – w razie nieopłacenia przez Klienta naszych rachunków w terminie;
    5. podmioty współpracujące z nami przy obsłudze spraw księgowych, podatkowych prawnych – w zakresie w jakim staną się administratorami danych;
  10. Dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, jednakże nie w formie profilowania.

Przejdź do serwisu